top of page
  • Staff Member 01

PKR’s Stance on PAS in Selangor

Today was supposed to be my day of rest after 10 days of non stop work and a gruelling weekend and Monday. Instead of that hope for some rest, I had to chair a pakatan policy meeting at 9.30am till 11.30 am. Then I picked up my daughter at 2 pm from kindergarten. However, I did managed a nap for an hour and a swim with my son and daughter. I had also planned a leisurely dinner with my wife and neighbours. Alas, I was summoned to a party meeting from 8.30 pm to 11.30 pm. All Selangor MPs were asked to attend the meeting led by Datuk Seri Wan Azizah. The meeting ended when Kak Wan put her foot down after hearing from all sides and made the final decision for the party.



She issued the following statement for the party ending the PKR – PAS relationship and directed the party to prepare for elections. I applaud her firm decision to put an end to PKR’s limbo on PAS.

KENYATAAN MEDIA

Biro Politik KEADILAN yang bermesyuarat pada malam ini telah membincangkan beberapa perkara berkait keputusan Majlis Syura Ulama PAS yang membatalkan tahaluf siyasi di antara PAS dengan KEADILAN. Berikut adalah keputusan-keputusan yang telah dicapai:

1. KEADILAN menerima keputusan PAS yang telah membuat ketetapan muktamad untuk membatalkan tahaluf siyasi dengan KEADILAN, tetapi KEADILAN menolak alasan-alasan yang telah mereka berikan. Ini walaupun KEADILAN telah berusaha untuk menjaga dan melunakkan hubungan di antara kedua-dua parti.

2. KEADILAN akan segera mengatur langkah berikut bersama Pakatan Harapan dan sekutu lainnya yang mendokong agenda reformasi untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14.

3. KEADILAN juga telah membuat keputusan bahawa semua lantikan politik KEADILAN di dalam Kerajaan Negeri Kelantan diminta melepaskan jawatan-jawatan tersebut berkuatkuasa serta merta. Perkara ini telah disampaikan kepada Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Kelantan.

4. Kedudukan PAS di dalam Kerajaan Negeri Selangor telah dibincangkan pada malam ini dan akan diputuskan pimpinan KEADILAN bersama YAB Dato’ Menteri Besar Selangor sekembalinya beliau dari lawatan rasmi ke luar negara.

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Presiden KEADILAN

16 Mei 2017

bottom of page